MINUM PETANG : SAGU GULA MELAKA

Hai semua....

Hujung minggu ni takdak pergi manapun. Lepak dengan anak-anak kat rumah. Dah duk saja kat rumah, kerap sangat laparnya. Selongkar peti ais, jumpalah bahan-bahan ni. Dah lama beli, asyik tertangguh nak buatnya. So, untuk minum petang harini, kita makan sagu gula melaka.



Bahan-bahannya mudah saja. Sagu, gula melaka, sirap merah dan susu cair. Cheq dah beli sagu yang berwarna jadi cheq tak perlukan sirap lagi.



Pertama sekali, basuh sagu sampai hilang kanjinya. Pastu panaskan air dalam periuk. Apabila air dah mendidih, masukkan sagu yang dibersihkan tadi ke dalam periuk tu dan kacau sehingga betul-betul kembang. Setelah sagu kembang, masukkan ke dalam bekas dan sejukkan.



Keduanya, masak gula melaka sampai betul-betul cair dan sejukkan jugak. 



Time nak makan masukkan sagu, gula melaka yang dah dicairkan dan akhir sekali tuangkan susu cair. Ikut citarasa korang kalau nak manis tambah gula melaka tu, kalau nak rasa berlemak, lebihkan susu cair. Siap...dah boleh makan.



Ni pandangam dari bawah mangkuk. Air gula tu pastikan pekat yer...

......abaikan gambar yang tak berapa nak menjadi, tapi rasanya memang sedap. Makan time panas-panas ni memang awesome...


2 comments:

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau boleh singgah lah lagi.