KELUARGA TERLIBAT BANJIR DI KEDAH

Hai semua....

Dua tiga hari ni, kalau tengok berita kat televisyen tu asyik bagitau banjir kat sebelah utara. Keluarga dan sanak-saudara cheq memang ramai yang terlibat dalam musibah banjir ni.

Kampung ayah cheq yang tak pernah naik air pun kali ni dinaiki air. Janganlah bertambah naik airnya, kesian mak ayah cheq nak kena pindah. Dah la rumah bawah ja.

Tapi kalau tengok gambar dalam wasap family tu bukan main seronok depa main ayaq bah. Naik jeles pulak cheq. Dah jadi macam pesta. Budak-budak la yang paling seronok. Mak ayah penat duk pindah barang naik ke tempat tinggi.

Nasib baik kebanyakan rumah adik-beradik cheq ni rumah 2 tingkat. Jadi boleh pindah duk kat rumah atas.




Ni rumah tok cheq. Paksu cheq awal-awal lagi dah bawak tok cheq pindah keluar. Kalau lambat, tok cheq tu tak larat nak jalan dalam air. Kereta dah takleh masuk sampai depan rumah.



Ni rumah kakak sulung cheq. Masa ni air baru nak naik. Nasib baik ada rumah atas. Bolehlah selamatkan harta benda.



Masih lagi rumah kakak cheq. Ni keadaan air petang tadi. Takdak tanda-tanda air nak surut lagi. Kakak dan abang ipar cheq ni selagi boleh berjalan dalam air tu, depa tak akan pindah.



Ni pulak kat kampung ayah cheq. Air dah melimpah di bahagian tepi rumah. Air yang melimpah tu adalah air bendang. Bendang pun dah jadi laut.

Semoga cepatlah surut air ni. Banjir ni bukan setakat boleh merosakkan harta benda, boleh jugak meragut nyawa. Duk berjalan dalam air, kita tak tahu apa benda yang ada dalam air tu. Mungkin ular berbisa, wayar elektrik, lubang... Mintak simpang semua ni.

#terbayang-bayang lagi cheq terperangkap 8 hari kat rumah tanpa elektrik dan bekalan makanan/air dicatu masa banjir di Kelantan tahun 2014. Betapa seksanya time tu






3 comments:

  1. should b ok la by now kan.
    sib baik umah tinggi2.
    mcm makcik aida d tganu, umah dia tinggi. dapur aje bwh sikit.
    dulu umah dia selalu banjir gini.
    aida plak xde plak pengalaman terlibat banjir. alhamdulillah...
    susah jugak ekk...

    ReplyDelete

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau.boleh singgah lah lagi.