CARA NAK HILANGKAN MATA KETUMBIT


السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة



Bangun pagi hari Rabu haritu, adik mengadu sakit mata. Cheq belek tengok ada benjol merah kat mata adik. Memang sah kena ketumbit. Dan-dan adik bagi alasan takmau pergi tadika.

Jadi, cheq pun google cari ubat yang cepat dan senang untuk ubatkan ketumbit kat mata adik ni. Dah jumpa dan sempatlah berubat sikit sebelum ke tadika.

Nak tau macamana cheq ubatkan ketumbit kat mata adik tu? Sebelum tu nak cerita sikit macamana ketumbit ni boleh tumbuh kat mata kita. Kalau dengaq kata orang-orang tua dulu, ketumbit tumbuh sebab mengendap orang lain berak. Macam tipu ja...

Sebenarnya ketumbit itu tumbuh disebabkan mata kita terkena jangkitan kuman. Bakteria mula membiak di akar bulu mata sebelum timbul satu benjolan kecil berwarna merah di tepi mata.

Jadi, cheq guna cara yang no. 1 ni untuk sembuhkan mata adik dari ketumbit, cepat dan senang. Selain tu ada macam-macam cara lagi nak menyembuhkan ketumbit ni.


1. Rendam kain dalam air suam  dan letak dekat mata.


Ambil tuala bersih, rendamkan dalam air suam dan tekap pada mata selama 10-15 minit. Cara ini untuk mengatasi penyumbatan pada kelenjar di kelopak mata dan boleh mengurangkan rasa gatal serta mengecilkan benjolan itu.

2. Bawang putih

Potong bawang putih halus-halus. Sebelum tu kena bersihkan mata dengan air suam dan letak bawang pada ketumbit di mata. Kenapa bawang putih? Bawang putih mempunyai zat anti bakteria yang boleh menyembuhkan masalah mata ketumbit.

3. Daun sirih

Ambil beberapa helai daun sirih dan rebus sehingga mendidih. Bila dah siap mendidih, angkat daun sirih tersebut dan perah. Guna air perahan tadi untuk bersihkan mata yang ketumbit.

4. Antibiotik

Penggunaan antibiotik penting untuk merawat  dan letakkan ke dalam mata untuk menghapuskan kuman dan bakteria.

Alhamdullilah, mata adik pun dah sembuh sepenuhnya. Tak sempat ketumbit tu nak membesar.

~~ Terima kasih kerana sudi membaca ~~

3 comments:

  1. khasiat bawang putih memang banyak kan. guna bahan semulajadi pun dah boleh sembuh.

    ReplyDelete
  2. bsenye klu smpi brnanah depe picit kn..rsenye smua org pnh kna ketumbit mse kcik2 dulu kn

    ReplyDelete
  3. Tak pedih ke guna bawang putih?

    From:
    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    ReplyDelete

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau.boleh singgah lah lagi.