SERANGAN CAMPAK KE ATAS DAMIA


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Mulanya Damia demam panas pada malam tu. Esoknya naik biji-biji merah penuh muka dan belakang Damia. Tanya emak, katanya Damia kena campak.
Abah carikan air kelapa muda untuk Damia minum supaya semua campaknya keluar dengan cepat. Cepat keluar, cepatlah sembuh.




Harini hari kedua Damia campak. Biji-biji merah makin banyak kat muka dan seluruh badan Damia. Ada biji kandung air yang besar sangat kat merata badan Damia. Naik geram pulak cheq tengoknya.




Walaupun balik bercuti, Damia kena dikuarantinkan kat rumah. Takleh pergi jalan-jalan. Kalau ikutkan dengan kakak dan adik pun kena pisahkan sebab kedua-dua kakaknya tu belum pernah kena lagi. Tapi takleh nak elak dah, kejap-kejap diaorang datang peluk cium Damia ni, walaupun dah dilarang sampai berbuih-buih mulut ni.

Alhamdulillah, sehingga hari ni Damia takdaklah meragam sangat cuma pedih kat tepi mulut tu ja sebab ada biji campak tu pecah. Masih aktif bermain tak macam orang sakit pun.

4 comments:

  1. alahaaai Damia.. semoga cepat sembuh..

    ReplyDelete
  2. Alo ciannya damia..moga si comel damia cpt sembuh ya..amin..

    ReplyDelete
  3. semoga cepat sembuh adik damia

    ReplyDelete

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau.boleh singgah lah lagi.