TAUHU TELUR MASAK SOS TIRAM


السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة


Hujung-hujung bulan puasa ni, memang dah tak berapa lalu nak makan. Apatah lagi nak masak. Kalau nak beli kat pasar Ramadhan pun memang tak tahu dah nak makan apa.

Jadi, cheq masak ikut selera anak-anak ja. Anak-anak cheq memang suka masakan ni. Ringkas dan mudah ja nak cari bahan dan masaknya.

Bahan-bahannya :-
1. Tauhu telur (tak kisah jenama apa, tapi pastikan ada cop halal)
2. Sos tiram
3. Bawang merah dan bawang putih (untuk ditumis)
4. Minyak masak
5. Garam secukupnya.



Cara memasaknya :-
1. Potong tauhu telur (hati-hati potong sebab tauhu ni lembut, takut hancur) dan kemudian goreng. Angkat dan toskan setelah tauhu tu nampak keemasan warnanya. Asingkan dulu.
2. Tumis bawang merah dan bawang putih yang telah dipotong.
3. Setelah tumisan bawang naik baunya, masukkan sos tiram dan masak kuahnya. Masukkan garam secukup rasa.
4. Setelah kuah sos tiram masak, masukkan tauhu telur yang telah digoreng tadi dan gaul perlahan-lahan sehingga sebati kuahnya.
5. Dah siap dan boleh dihidangkan. Selamat mencuba !!


🌹🌹Terima kasih kerana sudi membaca 🌹🌹

1 comment:

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau.boleh singgah lah lagi.