PENIPUAN ONLINE CADAR MURAH

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Elakkan dari menjadi mangsa!!



PDRM menasihati orang ramai terutamanya golongan pelajar kolej / wanita / surirumah agar berhati-hati dengan sindiket yang menawarkan penjualan cadar murah atas talian menerusi aplikasi whatsapp / facebook dalam tempoh beberapa hari sebelum menghilangkan diri dan gagal dihubungi.

Antara modus operandi yang digunakan oleh sindiket ini adalah menawarkan kerja dari rumah kepada dua wanita sebagai ejen untuk memindahkan wang daripada ejen dropship kepada dalang sindiket. Kemudiannya, sindiket tadi akan menawarkan cadar murah kepada ejen dropship melalui facebook yang mana ejen tadi akan membuka tempahan cadar kepada pelanggan tetap mereka. Dalang sindiket akan membuka pula 2 kumpulan whatsapp untuk semua dropship yang mengambil tempahan dari pelanggan masing-masing tadi sebelum semua ejen dropship tadi melakukan pembayaran melalui ATM atau perbankan internet. Selepas menerima duit, dalang sindiket tadi akan terus meninggalkan kumpulan whatsapp tadi dan gagal dihubungi.

Nasihat PDRM :

- sentiasa ada perasaan syak wasangka dan tidak mudah percaya terhadap tawaran-tawaran harga murah cadar yang diimport dari negara jiran oleh mana-mana individu yanng tidak dikenali.
- jangan sesekali mendedahkan maklumat peribadi dan perbankan kepada mana-mana individu yang tidak dikenali.
- jangan membuat transaksi wang kepada mana-mana individu yang tidak dikenali
- jangan sesekali menrhakan akaun peribadi kepada individu lain bagi tujuan menyalahi undang-undang.

3 comments:

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau boleh singgah lah lagi.