SATAY BAUNG

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة


Baung adalah nama kampung dalam kawasan Kota Bharu ni. Dalam Kelantan ni, kampung Baung terkenal dengan keenakan sataynya.
Mungkin satay ni dinamakan sempena kampung ni iaitu "Satay Baung". Dengar kata perniagaan satay ni adalah perniagaan turun-temurun.

Ni lah gerai sataynya.

Ada satay ayam dan satay daging. Satay pelik-
pelik takdak kat sini.

Harganya boleh tahan. Berbaloi
dengan rasanya

Kami sekeluarga pun suka dengan keenakan satay Baung ni. Kalau malas nak masak malam-malam, kerapkali kami jamah satay ni. Anak-anak cheq makan satay tanpa kuah pun boleh habis bercucuk-cucuk.



Di sekitar Kampung Baung tu, banyak gerai yang jual satay ni. Jadi takdak masalah nak risau habis tak sempat nak beli. Pada musim perayaan, boleh jugak buat tempahan untuk satay ni.

Kalau datang Kota Bharu ni bolehlah datang rasa satay Baung ni. Mungkin boleh lawan dengan satay Kajang kan.

4 comments:

  1. tak pernah lagi mencuba satay baung ni..ni pun 1st time baru dengar satay ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datang Kota Bharu, sebut ja satay Baung ramai yang tahu tempatnya. Memang tak dikomersilkan satay ni.

      Delete
  2. kalau kami blk kelate wajib beli satay ni..kami pggil satay ni satay zamree sebab tokey dia nama zamree..dekat jer dgn rumah mil..

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah, tokey depa nama Zamri. Ada tulis kat signboard tu, hehehe

      Delete

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau.boleh singgah lah lagi.