JAMMED DALAM RUMAH

Anak-anak cheq ni dah lama teringin nak berbasikal...
Balik kampung, tumpang main beskal sepupu-sepupu...
Bukannya cheq laki bini taknak beli, tapi pikirkan duk rumah tinggi-tinggi ni..takdak ruang nak main...
Bila diaorang nak, cheq pn pujuk kata nanti dulu la, mama abah takdak duit la..
Sekali-sekala bagi alasan gitu, jalan la jugak...

Bila raya haritu, dapat duit raya banyak...mula la diaorang ajak pi kedai beskal.
Pujuk camna pn dh tak makan, sbbnya kakak yang cerdik pandai tu kata dia ada duit sendiri...
Huhuhuhu...takleh nk kata apa dh dgn budak cerdik ni..
Belikan untuk kakak, mesti ada untuk adik sama...
Iya la beli dengan duit raya diorang, padahal duit raya diaorang dh selamat masuk bank dah...
Duit mama ngan abah jugak la yang terpaksa keluar...

Dah bawak balik rumah, mula lah keciwi masing-masing...
Sampai berlanggar-langgar, rumah kerajaan ni kan sempit...
Jadinya jalan ikut turn, kakak jalan dulu dh pusing...turn adik plak.
Kalau jalan sekali memang jammed la..
Kaki cheq ni dh lali sakitnya sbb selalu kena gelek dengan tayar beskal diaorang...
Si baby tu pn tumpang jugak main dengan keta/lori dia tu...


 Basikal ni diorang yang pilih sendiri. Mesti ada warna pink, maklum la gegurl kan....

Baby pn sibuk jugak dengan keta ka lori dia ni...terjerit-jerit sambil kejar kakak-kakak dia.



Puas hati dapat tunaikan permintaan anak-anak...
Selagi mama dan abah mampu, sedaya upaya mama dan abah akan usahakan.
Tapi jangan mintak yang bukan-bukan dah la.
Sebabnya masa cheq kecik-kecik dulu, tak merasa cheq nak ada beskal sendiri....
Semuanya berkongsi dengan adik-beradik...
Bila dah besar nanti, harap-harap kakak, adik dan baby usaha sendiri untuk mencapai sesuatu...
Jangan terlalu bergantung pada orang lain..
USAHA TANGGA KEJAYAAN


8 comments:

  1. singgah follow n blogwalking sini..happy anak2 dapat men beskal.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq sis...selamat bersegmen. Mama yg bertambah pening..

      Delete
  2. Traficc jam! Hehehe. Semoga merka semua membesar menjadi anak yang solehah. :)

    ReplyDelete
  3. singgah jenjalan sambil follow kat sini

    ReplyDelete
  4. Hehe. Anak buah kite pon main beskal dlm umah kak :) sabo jela tgk.

    ReplyDelete
  5. Ye lar kan....nk biarkan main kat luar rumah, takut dengan keadaan skrg ni. Culik merata-rata. Biar la berlintang pukang dlm rumah pn, biar ada depan mata

    ReplyDelete

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau.boleh singgah lah lagi.