KhAsiAt TiMuN

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Timun mengandungi protein, lemak dan karbohidrat. Selain itu timun juga mengandungi kalsium, zat besi, megnesium, fosforus, vitamin A, vitamin B1, vitamin B2 dan vitamin C. Timun banyak digunakan di dalam produk kecantikan kerana khasiatnya. Ia juga berkesan utuk diamalkan  sebagai perua harian. Timun ini juga boleh dimakan secara mentah atau segar dan juga dalam masakan. Ini adalah khasiat timun : -




1. Menghilangkan panas badan dari luar dan dalam. Makan timun untuk mengurangkan pedih ulu hati. Letakkan timun pada kulit untuk melegakan sunburn.

2. Membekalkan mineral mesra kulit timun mngandungi tinggi kalium, magnesium dan silikon yang sangat berguna untuk kesihatan dan kecantikan kulit. Banyak terdapat rawatan spa yang berasaskan timun.

3. Membuang toksin dari badan. Cecair yang ada dalam timun bertindak seperti penyapu, menyapu keluar segala toksin dari badan. Amalkan makan timun selalu untuk menghilangkan batu dalam buah pinggang.

4. Masalah hidrasi badan. Jika anda terlalu sibuk untuk minum air, makanlah timun, ia akan menggantikan kehilangan air dari badan anda kerana timun mengandungi 90% air.

5. Menyihatkan kuku dan rambut keajaiban silika, mineral dalam timun menjadikan rambut dan kuku anda lebih berkilat dan kuat. Sulfur dan silikadalam timun juga membantu meransang pertumbuhan rambut.

6. Khasiat timun membekalkan keperluan vitamin harian anda. Timun mempunyai sebahagian besar vitamin yang diperlukan oleh badan dalam sehari. Timun mengandungi vitamin A, B dan C yang meningkatkan imun badan, memastikan anda berseri dan memberi tenaga. Jadikan timun lebih berkuasa dengan membuat jus timun campur bayam dan lobak merah. Jangan buang kulit timun kerana ia mengandungi kira-kira 12% keperluan vitamin C anda.

7. Memulihkan mata. Meletakkan kepingan sejuk timun adalah pemandangan biasa untuk kecantikan tetapi ia benar-benar boleh membantu mengurangkan bengkak di bawah mata dan keadaan bengkak kerana timun mempunyai ciri-ciri anti radang.

8. Melawan kanser. Timun mengandungi secoisolariciresinol, larici resinol dan pinoresinol. Tiga lignan yang kuat untuk menguranngkan risiko beberapa jenis kanser termasuk kanser ovari, payudara, prostat dan kanser rahim.

9. Menyembuhkan kencing manis, mengurangkan kolestrol dan mengawal tekanan darah. Jus timun mengandungi hormon yang diperlukan olhe sel-sel pankreas bagi menghasilkan insulin untuk manfaat kepada pesakit kencing manis. Sebatian sterol dalam timun boleh membantu penurunan tahap kolestrol. Timun mengandungi banyak serat, kalium dan magnesium yang berkesan bagi mengawal tekanan darah. Sebab itu timun adalah baik untuk merawat kedua-dua tekanan darah tinggi dan tekanan darah rendah.

10. Menyegarkan mulut. Jus timun boleh membantu menyembuhkan dan menyegarkan sakit gusi. Untuk membunuh bakteria di dalam mulut dan untuk menyegarkan nafas, dapatkan kepingan timun dan tekan ke lelangit mulut anda dengan lidah selama 1/2 minit, phytochemcials dalam timun akan membunuh bakteria di dalam mulut yang menyebabkan nafas yang tidak menyenangkan.




11. Membantu dalam menurunkan berat badan dan penghadaman. Disebabkan kandungan air yang tinggi dan kalori yang rendah, timun adalah sumber yang ideal untuk orang-orang yang ingin menurunkan berat badan. Gunakan timun dalam sup dan salad. Boleh juga dijadikan makanan ringan, dicicah dengan yogurt rendah lemak. Mengunyah timun memberikan rahang senaman yang baik dan serat di dalamnya baik untuk penghadaman. Ambil timun sebagai makanan harian sebagai bantuan untuk mengurangkan sembelit.

 12. Untuk kesihatan sendi, melegakan artritis dan sakit gout. Timun adalah sumber yang sangat baik untuk silika yang menggalakkan kesihatan sendi dengan mengukuhkan tisu penghubung. Apabila dicampur dengan jus lobak merah, timun boleh melegakan gout dan sakit artritis.

13. Menyembuhkan mabuk. Untuk mengelakkan sakit kepala pagi atau mabuk anda boleh makan beberapa keping timun sebelum tidur. Timun mengandungi cukup vitamin B, gula dan elektrolit untuk menambahkan banyak nutrien penting dan mengurangkan tahap kedua-dua mabuk dan sakit kepala.

14. Menjaga kesihatan buah pinggang. Timun merendahkan tahap asid urik di dalam badan dan dengan ini mengekalkan menjadikan buah pinggang  yang sihat bila anda selalu mengambil timun.


8 comments:

  1. Suka timun.. tambah2 kalau makan dengan nasi putih dan asam pedas.. memang kena..
    Kalau bulan puasa nie sedap buat kerabu timun bersantan.. Pergh...!!

    ReplyDelete
  2. ada orang cakap, perempuan tak elok makan timun tapi entahlah..saya makan je

    ReplyDelete
  3. ada ckp perempuan waktu period tak elok mkn timun betul ke

    ReplyDelete
  4. CT sukaaaaa timun jepun.. tapi kan.. kalo timun ngan nasi lemak CT kenot go sngt la..

    ReplyDelete
  5. byk khasiat rupanya tp ada org ck x leh mkn timun sejuk..nanti keputihan

    ReplyDelete
  6. suka buat ulam..cicah sambal belacan or tempoyak..sedapnya.. :)

    ReplyDelete
  7. nasib baik suke timun. boleh lah mkn hari2 lepas ni

    ReplyDelete

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau boleh singgah lah lagi.