★★ BERINGATLAH YER ★★

Baru-baru kita dah dengar kes anak jatuh escalator, bayi maut jatuh di rumah pengasuh. 
Ajal maut dah ditentukan oleh Allah, tetapi sebab-musababnya oleh kecuaian kita jugak.
Ni kes lain pulak, sebabnya sayangkan anak.
Siapa yang tak sayangkan anak kannnn
Kalau boleh apa yang anak mintak, nak ja kita suakan depan dia.
Tapi, beringatlah jangan sampai merosakkan mereka.




/\
|
|
|

Perkara diatas ni dah dikuatkuasa.
Jika anak-anak anda ditahan oleh pihak polis membawa kenderaan tanpa lesen, bermakna anda jugak akan diheret bersama ke balai polis.

Sekarang ni, kebanyakan ibubapa beli motorsikal untuk memudahkan anak-anak ke sekolah walaupun tahu anak tu tak capai umur lagi untuk ambil lesen.
Alasan yang selalu dengar, anak-anak bawak motorsikal ikut jalan kampung, polis takde.
Masalahnya, pihak polis tahan budak-budak ni tengah malam buta.
Emak bapak kat rumah pun tahu anaknya keluar rumah.
Dah nak kena menjawab emak ayah tu.
Kena bayar saman dua kali ganda, kalau tak dapat bayar masuklah lokap.
Hishhh, kalau nak cerita lagi memang panjang lebar la.

Perhatikan lah anak-anak kita.
Jangan sampai kita menyesal kemudian hari. 
Peringatan untuk diri saya jugak.

15 comments:

  1. Kadang2 pergaulan anak2 x di pantau pun betul jugak...anak2 terengaruh gejala x sht...bila berlaku sesuatu mmg la ibu bapa yg disalahkan ...

    ReplyDelete
  2. Tu la sejak masa ekin zaman sekolah lagi... ada tu siap bawa kereta p sekolah... sekarang mak n bapak kena berhati2 la..

    ReplyDelete
  3. betul2.. patut bdk2 ni bawak basikal je

    ReplyDelete
  4. Macam2 skang.. Pening ibu bapa..;)

    ReplyDelete
  5. besar tanggungjawab seorang parent..dari kecil hingga anak2 dh besar still perlu monitor

    ReplyDelete
  6. Btl tu kak..
    kadang bkn sbb polis tp sbb keselamatan tu
    dorg klu bawak moto flm kmpung ikot dan dorg je kadang tul.

    ReplyDelete
  7. bagus juga undang-undang ini. kebanyakan remaja yang tiada lesen membonceng motosikal bagaikan sharul yuzi. tapi bila ada kecemasan gelabah tak reti nak hentikan moto macam shahrul yuzi juga. akhirnya orang lain yang menjadi mangsa

    ReplyDelete
  8. Assalam ann,
    haaaaaaaaaaaaa
    baguih3
    iols ni memang pantang bila tengok bebudak2 bawak motor tau3
    ni iols memang dah set kat hubby & my boboboy NO MOTOR for boboboy
    kalau sayang ibu takleh bawak & naek motor
    boleh naek motor kalo dengan Ayah sajor
    lantak la kalo orang kata iols ni kkontrol n hover
    ada hakak kesah??? :P

    ReplyDelete
  9. Budak-budak sekarang bawa moto memang tak ingt orang sekeliling..kekadang tu Cik Mimie tgk kaki tak sampai nk pijak jalan pun ada yg bawa moto..haish, kita yg tgk pun risau..mak bapak tak risau agaknya..

    ReplyDelete
  10. aaaaaaaaaaa~ hahaha. saya budak yang suka bawa motor tanpaa lesen. XD macamm mana niii?

    ReplyDelete
  11. bukan apa, keselamatan lebih penting.. kalau tak ada lesen nih, jadi apa2 kat jalan.. menyesal tak sudah..

    ReplyDelete
  12. saya suruh adik bawa motor, dia xnak.. baguslah macam tu. biar dia belajar bila dah ada lesen je.

    ReplyDelete
  13. Semoga kejadian jadi pengajaran buat kita semua..

    ReplyDelete
  14. CT takut naik motosikal.. memang kalo boleh elak nak naik..
    kalo kat uni time xde kete lagi rela lambat kena marah ngan lec daripada naik moto..

    ReplyDelete

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau.boleh singgah lah lagi.