PUTU HALBA - Makanan di musim hujan

Sekarang ni disekitar jalan banyak gerai-gerai menjual putu halba.
Apa tu putu halba ???
Makanan ni muncul bermusim iaitu hanya ada musim hujan iaitu bulan November dan Disember.


Inilah dia putu halba. 
Bentuknya lebih kurang macam putu piring ja.
Cheq pun dah terkena masa awal-awal sampai kelantan.
Rasanya lain dari putu piring.
Sekali rasa macam pelik ja rasanya.
Rasa lagi macam sedap plak.
Dan rasa lagi, rupanya dah habis 3 ketul. 

Ramuannya adalah parutan ubi kayu yang digaul dengan biji halba.
Ianya berintikan gula melaka dan bersalut kelapa parut diluarnya.
Makan panas-panas time hujan memang sedap.
Kena plak dengan kopi 'o'.
Tengahari tadi pun, jenuh cheq cari.
Semua gerai penuh orang, beratur menunggu.
Alhamdulillah, akhirnya dapat jugak setelah menungu lebih setengah jam.

27 comments:

  1. sedapnya. .sy blm pernah lagi rasa putu halba. .:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya putu halba ni ada sebelah kelantan terengganu ja kot.

      Delete
  2. Kelik klate kene cari ni...semua jenis putu sue suka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sue kena balik musim bah ni la. Musim lain payah nak cari putu halba ni.

      Delete
  3. Ermmm nmpk sdp la x pernhla merasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya pahit-pahit kelat sikit. Memang sesuai kena dengan kopi o

      Delete
  4. sy xpnh dgr putu halba...biasa mkn putu piring jer...tpi teringin gak nk rasa putu halba ni...mcm sedap jerrrr...(^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada mulanya dulu pun saya ingat putu piring. Lebih sedap lagi dari putu piring ni

      Delete
  5. saya pun tak pernah rasa putu halba :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cal kena datang kelantan la gitu kalau nak rasa =)

      Delete
  6. halba tu untuk panaskan badan kot..huhu.tak pernah try lagi ni.tak tau ada jual tidak kat KL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu ada dijual musim hujan jer.. halba kan panas sesuai untuk panaskan badan di musim sejuk ni. Kalau takdak kat KL, kena datang sini la nak rasanya.

      Delete
  7. Fuh..mesti sdap dan unik rasa kuih ni kan mama..sampai sanggup pelanggan beratur menunggu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ramai Wana orang jual putu halba sekarang ni. Yang mana jual pisan goreng dulu, dah beralih arah jual ni buat masa sekarang.

      Delete
  8. tak pernah makan putu halba..putu piring pon x pernah makan even asal kelantan..haha

    ReplyDelete
  9. putu piring ja pernah rasa. sampai setengah jam tunggu, mesti sedap. mai la pos kat kedah sikit. hehe

    ReplyDelete
  10. uwaaaaaaaaaa mama pulak pos pasal putu halbo... smlm kat fb adik ekin yg post gmbr bg kita jeles....terliur nak mkn sejak duk kedah ni... kalau kelate gak febret ni... sambil2 main air banjir.....

    ReplyDelete
  11. ohohohoh yang ni la selalu jugak sy tertukar. hahaha --kerusiburok--

    ReplyDelete
  12. ingat putu piring gak.. dalam lelain tapi style masak sama aje kan..

    ReplyDelete
  13. tak pernah dgr pasal putu halba ni..putu piring tau la..hehehe :)

    ReplyDelete
  14. x pernah mkn..jauh pulak kalau nk mkn perlu kelantan

    ReplyDelete
  15. Laa ada juga putu ubi kayu dgn halba ni ye, yelah lain negeri lain citarasanya.. :)

    ReplyDelete
  16. tak penah makan. huhu. halba tu camne rasa dia ea? hehe

    ReplyDelete
  17. Penah mkan rasenye. Tapi baru tahu ade musimnyee. hihi

    ReplyDelete
  18. Ayu mule2 makan pin trkena jugak kak.. igtkan putu piring.. dgn konfidennye masuk mulut.. bile rase dah pelik mule laa

    ReplyDelete

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau.boleh singgah lah lagi.