Ibu Melahirkan Tuannya


Biarlah susah camna pun..., takdak makan, pakai compang-camping.., biarlah kami bersama-sama. Tak sanggup nak susahkan emak ayah lagi. Dari cheq kecik sampai ke besa gedabak, susah payah emak ayah jaga. Sekarang ni time diaorang beristirehat. Nak pergi masjid, nak keluar jalan-jalan biarlah mereka berdua. 

16 comments:

  1. betul mama, susah senang biarlah dgn keluarga kita...kesian dah kat mak bapak yg jg kita semasa kecik. biaq depa fokus nak ibadah dgn lebih aman dan sempurna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sanggup kan...kadang-kadang nak luahkan masalah kat diaorang pu kesian, takut diaorang susah hati.

      Delete
  2. sokong mama.. kadang2 sedih bile tgk ade je yang sanggup biarkan mak dorang jadi orang gaji.. tolong jaga umah kemas rumah and jaga anak..

    ReplyDelete
  3. betul tu mama Nad setuju sangat...
    Biarlah hari-hari makan bubur tapi anak jaga sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah...biarlah nak jadi apapun depan mata kita.

      Delete
  4. ramai yg buat begitu kerana ada yang tidak percaya dgn org luar sebagai pengasuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ada, kalau tok nenek tu kuat lagi ok lah.

      Delete
  5. Setuju.. pastu parents mamamyja memang xnak jg. Sebab dah busy kelas agama. Cuma masa anak sakit dn keadaan tpaksa shj parent mamamyja amik.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun ada juga mintak mak saya jagakan anak2 saya kalau dah terdesak sangat. Misalnya kena kursus jauh-jauh. Tapi sekarang ni memang saya tolak sebarang kursus yang jauh-jauh.

      Delete
  6. yup. sy setuju.
    betul kita takut nak serahkan anak pada orang lain untuk dijaga.
    tapi bila diserahkan anak pada ibubapa kita untuk dijaga, ia sedikit sebanyak membebankan orang tua kita. kalau ibubapa masih sihat ok lagi la kot. kalau ibubapa pun dah tak larat, kesian pula kat diaorang nak jaga anak2 kita yang aktif. cukup la ibubapa jaga kita dulu, sekarang jangan bebankan diaorang jaga anak kita pula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita kena tawakal hantar anak-anak ke pengasuh ni. Sebelum tu kena la selidik dulu pusat jagaan atau orang yang ngasuh tu. Takkan selama-lamanya nak biarkan anak-anak kita dijaga oleh emak kita kan...

      Delete
  7. kalau makpak volunteer camne plak?? kadang makpak jugak tak kasi hantar kat pengasuh.... hehe... ni pemandangan sekeliling sha aje... sha takde pengalaman lagi :)

    tapi setuju, bagila makpak istirehat kan... dah penat depa jaga anak2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emak ayah saya pun selalu minta nak jaga anak saya tapi memang kami laki bini tak kasi. Masa saya bersalin dulu, emak saya datang jaga saya jer dan mandikan baby jer... bab mengemas, memasak dan anak-anak lain semuanya husband dan saya yang uruskan. Sampaikan dia merungut takdak keja nak buat...tak sampai hati nak suruh emak buat itu ini kat rumah kita.

      Delete

Sudilah kiranya bagi komen di sini.
Gunakanlah ayat yang menunjukkan anda seorang yang berbudi bahasa.
Terima kasih daun keladi,
Kalau.boleh singgah lah lagi.